لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

مردم یونان: اتحادیه اروپا را به دریا بریزید!

این روزها بار دیگر سر و کله شبح سرخ در اروپا پیدا شده است. شبح سرخی که یکی از بزرگترین کارتل های مالی و پولی جهان یعنی اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. یونانی ها بر فراز ساختمان باستانی اکروپولیس فریاد می زنند: اتحادیه اروپا را به دریا بریزید! و رنگ پرچم هایی که هر دم سرخ تر می شوند!

حزب چپ آلمان در آستانه کنگره این حزب که در هفته جاری برگزار شد این شعار را اعلام داشت:

"از اروپا در برابر دیکتاتوری بازار سرمایه حفاظت کنیم !”

ادامه مطلب ...

گروه 1+15 در تهران

به بهانه برگزاری نشست گروه 15 در تهران که من با توجه به سیاست های اقتصادی و همچنین سیاست تهاجمی خارجی دولت آقای احمدی نژاد آن را گروه 15 بعلاوه 1 نامیده ام، بد ندیدم یادداشت کوتاهی در باره تاریخ چه تشکیل و همچنین هدف از تشکیل گروه 15 توسط اعضای جنبش عدم تعهد داشته باشم. واقعیت این است که با توجه به ترکیب اعضای گروه 15 و سیاست های خارجی و اقتصادی این کشورها هیچ تناسبی میان  این کشورها و دولت کنونی آقای احمدی نژاد وجود ندارد. یا من متوجه نشده ام. اگر علاقه داشتید می توانید این یادداشت کوتاه را بدون توجه به بهره برادری های سیاسی این نشست که به گمان من دلیل اصلی برگزاری آن در تهران می باشد بخوانید. البته یادآور می شوم که قرار برگزاری نشست تهران در سال 2004 که مسلما هنوز دولت توسط آقای احمدی نژاد کنترل نمی شد در نشست ونزوئلا گرفته شده بود. 

این هم ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

مزیت انرژی، فرصت یا تهدید

موضوع مزیت های سیاسی و اقتصادی همواره از سوی حکومت ها مد نظر بوده است. برخی از این مزیت ها می تواند به عنوان یک موتور محرکه عمل کرده و باعث ارتقا و رشد سیاسی و اقتصادی یک کشور در منطقه یا جهان گردد. اما متاسفانه در ایران علیرغم برخورداری از مزایای مهم مانند موقعیت سوق الجیشی، نفت و گاز و پهنه وسیع و نیروی کار تحصیل کرده و جوان این مزیت ها نه تنها به فرصت تبدیل نشده بلکه در حال حاضر بلای جان ایران و ایرانی شده است. مطلبی در این باره به بهانه لزوم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز ایران نوشتم که می توانید در ادامه مطلب بخوانید.

ادامه مطلب ...

ماکت زانتیا، اسکلت کلنل و جعفر پناهی

در فیلم "روبان سفید"  کشیش به دو تا از بچه هایش دو تکه روبان سفید می بندد برای یادآوری این که هنوز بچهها پاک نشدهاند و به علامت تلاش برای دستیابی به خلوص و پاکی(یا بی گناهی). حال این که در پایان فیلم کشیش و معلم روستا به چه تعریفی از پاکی و خلوص می رسند موضوع خیلی مهمی است که خودِ هانتکه هم آن را وصل کرده است به جنگ جهانی اول. من این را گفتم که شاید یکی از دلایلی که در رنگ خودرو پلیس حتما از رنگ سفید هم استفاده می شود همین موضوع باشد. چون رنگ سفید یعنی پاکی و خلوص.

دیروز که برای آوردن زیدی از فرودگاه امام خمینی بر می گشتم، هنگام برگشتن گرچه چشم های من و مهمانم از بی خوابی می سوخت در سپیدی مسرت بخش صبح صادق از دور چشمم به خودرو زانتیای سفید رنگ پلیس افتاد که عمود بر اتوبان

ادامه مطلب ...

خجسته باد راستی

 

لعن بر دروغ!

دروغ زر اندود، دروغ ریاکار، دروغ زورمند!

دروغ راست نما و گمراه ساز!

دروغ مجهز به سکه و سرنیزه!

 

این شعری است از زنده یاد احسان طبری که زمان سرایش آن را نمی دانم ولی ظاهرا نخستین بار در اسفند 58 منتشر گردیده است.

ادامه مطلب ...