لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

مردم یونان: اتحادیه اروپا را به دریا بریزید!

این روزها بار دیگر سر و کله شبح سرخ در اروپا پیدا شده است. شبح سرخی که یکی از بزرگترین کارتل های مالی و پولی جهان یعنی اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. یونانی ها بر فراز ساختمان باستانی اکروپولیس فریاد می زنند: اتحادیه اروپا را به دریا بریزید! و رنگ پرچم هایی که هر دم سرخ تر می شوند!

حزب چپ آلمان در آستانه کنگره این حزب که در هفته جاری برگزار شد این شعار را اعلام داشت:

"از اروپا در برابر دیکتاتوری بازار سرمایه حفاظت کنیم !”

پول مشترک اروپایی از بدو تولد خود در یک دهه ی پیش تا کنون هیچ گاه این گونه زیر فشار قرار نگرفته بود. بورس بازان ارز برای بازگشت ارزهای جدگانه اروپایی روز شماری می کنند و بازارهای بورس و طلای این کشور به شدت در افت و خیز هستند. بورس طلا هر روز شاهد رکورد شکنی تازه ای است به گونه ای که ارزش طلا از هزار یورو نیز بالاتر رفته است. نشریات اروپایی پر شده است از تحلیل هایی که از مرگ یورو و بازگشت ارزهای اروپایی قدیمی حکایت می کند. اختلاف میان 4 کشور پرقدرت  محور اروپا یعنی آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بیش تر از هر زمانی شده است. فرانسه در نشست یروکسل آشکارا تهدید به  عدم حمایت از روابط سنتی آلمان و فرانسه کرده است. اوباما دیگر برای آلمان نقش سخنگوی اتحاد یک پارچه اروپا را قایل نیست و به دنبال گشودن مذاکره های دو و چند جانبه با اروپاییان است

همه چیز از مرگ اتحادیه سرمایه داری اروپا حکایت می کند. اشپیگل  برای نخستین بار فاش می کند که آمریکا خواهان تشکیل محور مشترک آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان شده است. نشریات آلمانی و اروپایی از فرار بزرگان و وانهادن ضعیفتر ها سخن گفته میگویند. امروز نوبت یونان، فردا پرتغال، پس فردا اسپانیا و ایتالیاست.

اتحادیه اروپا یکی از سنگرهای پرقدرت و عظیم سرمایه داری جهانی که بر همگن سازی بازارهای اروپا برای تامین گردش مالی کارتل ها و تراست های اروپایی اصرار دارد اینک در برابر امواج خشمگینی قرار گرفته است که ممکن است به تدریج کشورهای دیگر اتحادیه یعنی پرتغال و اسپانیا، حتی فرانسه و ایتالیا را نیز فراگیرد. این جنبش که در آغاز به علت بحران مالی در ضعیف ترین حلقه نظام سرمایه داری مبتنی بر نولیبرالیسم در یونان به راه افتاده است هرچه می گذرد بیش تر دامن می گسترد. به گونه ای که دامنه این کشاکش ها و درگیری ها به قلب آلمان نیز رسیده است. در آخرین انتخابات برگزار شده در این کشور حزب آنگلا مرکل و متحدان او متحمل شکست در انتخابات محلی شده و در برابر  حزب چپ آلمان به عنوان یک مدعی به مجلس راه یافته و به عنوان یکی از متحدان حزب های سبز و سوسیال دمکرات برای تشکیل دولت مطرح است. آتش تضادهای اقتصادی یک پارچگی اروپا را که بر مبنای سیاست پول واحد اروپایی که عمدتا 4 محور:

- آزادی مبادله کالاها

- آزادی تحرک نیروی کار

- آزادی حرکت سرمایه

- آزادی مبادله خدمات

را هدف گرفته است خاکستر می کند.

آتش زبانه می کشد

طبق قانونهای اتحادیه اروپا کشورهای عضو این اتحادیه نبایستی بیش از 3 درصد کسری بودجه داشته باشند. دولت آتن که یکی از اعضای این اتحادیه است بیش از 13 درصد کسری بودجه دارد که به شدت برای کاهش آن ظرف سه سال به 3 درصد زیر فشار اتحادیه قرار دارد. همچنین این کشور بیش از 300 میلیارد دلار به بانک ها و موسسات مالی خارجی بدهی دارد که توان پرداخت آن ها را با توجه به کسر بودجه شدید ندارد. در این میان صندوق بین المللی پول و آلمان به شرط اجرای شروط بالا و همچنین به کار بستن دستورهای صندوق بین المللی پول در زمینه وام ها به یاری یونان آمده تا با اعطای یک وام 110 میلیارد یورویی اقتصاد بیمار یونان را ضمیمه اقتصاد کشورهای قدرتمند اروپایی کنند. در حالی که دولت آتن برای کاهش کسری بودجه تا میزان 3 درصد زیر فشار قرار دارد، از سوی اتحادیه اروپا به کاهش هزینههای ولتی ناچار شده است. هزینه هایی که عمدتا با کاهش حقوق کارکنان دولت، بازنشستگان و خدمات بیمه و درمانی قرار است تامین شود.

اعتراض به چه

مردم یونان که این روزها کوچه ها و خیابان های یونان را صحنه اعتراض های خود علیه نولیبرالیسم اقتصادی کرده اند به چه اعتراض دارند؟

واقعیت آن است که دم خروس کمک آلمان که از کیسه مردم این کشور به یونان اعطا می شود هویدا است. کمکی که برای یونان در نظر گرفته شده است به هیچ عنوان بر حل مشکل اصلی یونان کمک نمی کند. زیرا اقتصاد یونان ورشکسته نیست بلکه این بحران مالی در اثر عملکرد سودجویانه بورس های بین المللی از قبیل موسسه بیمه جبران وام های پرداخت نشده در بازار یونان به وجود آمده است.

همان گونه که اشاره شد گرچه بدهی های یونان بسیار بیشتر از وامی است که قرار است از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول در اختیار این کشور گذاشته شود ولی مشکلات اقتصادی این کشور تنها بدهی های مالی نیست. در نتیجه مشکل اقتصادی یونان با این وام دریافتی حل نشده بلکه با در نظر گرفتن شرایط صندوق بین المللی پول برای مصرف وام اختصاص داده شده  به اصلاحات مالی مورد نظر این صندوق و اتحادیه اروپایی شرایط برای زحمتکشان و مزد بگیران یونانی اعم از کارگر و کارمند بدتر خواهد شد. ضمن این که در نهایت به میزان بدهی های این کشور افزوده خواهد شد.

از آن جایی که مقصد بیش از 70 درصد صادرات آلمان به اروپا است، دولت آلمان به عنوان یکی از پرداخت کنندگان وام به یونان در واقع منافع عینی و بی واسطه خود را برای تضمین بازارهای صادراتی خود در نظر دارد و نه اقتصاد یونان. دولت آلمان به عنوان قدرت بزرگ اقتصادی اتحادیه  برای کاهش فشارهای اقتصادی به مردم یونان راه حلی ارائه نمی دهد. شرکت های آلمانی مستقر در یونان که در این کشور پایگاه تولیدی دارند با پرداخت دستمزدهای اندک به کارگران خود و همچنین پرداخت مالیات اندک به دولت یونان این کشور را در سراشیبی سقوط به ته دره هل می دهند. در اصلاحات اقتصادی یونان در حالی که تمام فشار ها بر روی دستمزد حقوق بگیران و بازنشستگان و صندوق های بیکاری و بیمه و درمان قرار دارد ذرهای به بودجه های هنگفت نظامی این کشور و لزوم کاهش این بودجه توجه نشده است، زیرا بخش مهمی از تسلیحات یونان از آلمان به این کشور وارد می شود. بر پایه پیش بینی صندوق بین المللی پول هزینه وامهای پرداختی از هم اکنون اعلام میکند که رشد اقتصادی یونان در دو سال آینده منفی خواهد بود. همچنین لازم است درآمدهای دولتی افزایش داده شوند. مثلا به در صد مالیات ها افزوده شده، هزینه های مختلف خدمات دولتی از مردم بیشتر دریافت شوند، بیمه ها بهمنظور جبران بحران مالی از مردم پول بیشتری دریافت و به حساب دولت واریز کنند، هزینه خدمات پزشکی و داروئی افزایش داده شود که مجموع اینها به معنی فشار دادن هرچه بیشتر گلوی زحمتکشان این کشور خواهد بود.

آیا امروز یونان، فردا پرتغال و پس فردا اسپانیا و ایتالیا  خواهند بود که به ته دره سقوط خواهند کرد؟


برای دریافت اطلاعات بیش تر در باره اتحادیه اروپا می توانید مقاله های زیر را بخوانید. البته این را هم بدانید که این منابع برای کسب آگاهی است و نظر من نیست.

www.chaay.ghoddusi.com/2010/05/post_1152.html این هم یک نگاه به بحران یونان استو از همان هایی که به هدفمند کردن یارانه از نوع ایرانی اش منجر می شود.

www.rastak.com/article?id=4888 این هم نوعی سرهم بندی کردن بحران در یونان به جای بررسی این بحران های ادواری است که هر روز سر و کله آن در یک گوشه دنیا میلیون ها زحمتکش را فقیرتر کرده و جیب فقرا را به سود ثروتمندان خالی می کند. اصل قضیه این است که چرا کمکی که قرار است به اقتصاد یونان بشود بدون توجه به موضوع اصلی مشکل اقتصادی یونان برنامه تسلیحاتی و بورس بازان و دلالان است.

www.banki.ir/akhbar/1-news/3893-greece-crisis این را هم برای دیدن عکس هایش گذاشتم. عکس های درشت و خوبی گذاشته.

دو تا مطلب هم در سایت دکتر سیف نوشته اند به این آدرس http://www.orbitdownloader.com/pageerror.php

در همین وبلاگ نیز چندی پیش که هنوز این قدر آتش بحران یونان داغ نشده بود مطلبی گذاشتم به نام آتشفشان در یونان که از آن هم اگر حوصله داشتید می توانید استفاده کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد