لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

قطعنامه شورای امنیت، دستمال کاغذی و آمار طلاق

 

قصد دارم در این یادداشت کوتاه نظر شما را به کشف اخیرم که رابطه سرمایه گذاری خارجی و آمار طلاق است جلب کنم.

درست است که دولت و رسانه های همسو و رسانه ی ملی شبانه روز  به مردم حقنه می​کنند که کار جنبش سبز تمام شده و ایران به زودی مدیریت جهانی را هم به دست خواهد گرفت ولی از اوضاع اقتصادی کشور بوی خوشی به مشام نمی رسد. به بهانه صحبت های آقای احمدی نژاد در باره رشد سرمایه گذاری در کشور این یادداشت کوتاه را در زمینه سرمایه گذاری خارجی در ایران بخوانید تا در آینده نزدیک مقاله کاملی را در این زمینه در این وبلاگ بگذارم. 

ادامه مطلب ...

سه پرسش از صاحبان بصیرت در باره گران کردن بنزین در ایران

موافقان حذف یارانه سوخت خودروهای سواری معمولا استدلال می کنند با حذف یارانه بنزین همه مشکلات مصرف بنزین و همچنین حمل و نقل و ترافیک تهران و شهرهای بزرگ به یک بار ه حل خواهد شد و ضمن این که حق به حق دار می رسد ایران هم گلستان می شود.

من از آقایان سه پرسش در این باره پرسیده ام که می دانم پاسخی برای آن نیست ولی اگر خواستید می توانید آن ها را در ادامه مطلب بخوانید.

ادامه مطلب ...

دلار سوراخ شده

گفته های جناب احمدی نژاد این حسن را دارند که تا مدت ها در حافظه آدم باقی می مانند. یادم می آید (اگر اشتباه نکرده باشم) ایشان در جریان گشایش نمایشگاه صنعت نفت در سال 1386 دلار را کاغد پاره خواندند. در همان زمان نیز ایشان دستور دادند که خرید و فروش نفت ایران توسط یورو به جای دلار انجام شود و سبد ارزی ایران از دلار به یورو و سایر ارزها تغییر یابد. در همان زمان صدای خیلی ها درآمد که این کار باعث ضرر و زیان هنگفتی برای ایران خواهد شد. از جمه این که ما نفت خود را که بند ناف اقتصاد ایران به آن وابسته است با دلار می فروشیم، سپس باید آن را به یورو تبدیل کرده و خریدهای مان را که اکثرا با دلار است با آن انجام دهیم. اما جناب احمدی نژاد با این استدلال که دلار کاغذ پاره ای بیش نیست خط بطلانی بر همه استدلال های کارشناسان ارزی کشیدند. حال پس از زیان های هنگفتی که در اثر کاهش ارزش یورو گریبان ملت ایران را گرفته، شنیدن خبرهایی که در رسانه ها منتشر شده مبنی بر تبدیل یورو به دلار ( یا همان کاغذ پاره سابق) چه حالی به شما دست می دهد؟

شاید مدیریت جهانی همین باشد! ما که از عالم غیب خبر نداریم.

تایلند: پیراهن های سرخ در برابر پیراهن های زرد

تایلند کشوری با طبیعتی زیبا در آسیای جنوب شرقی در همسایگی کشورهایی چون کامبوج، مالزی، لائوس و میانمار با پهنهای در حدود 514 هزار کیلومتر مربع آرمیده است. این کشور کوچک و پر جمعیت پیشینه ای سراسر درد و رنج برای مردم تای داشته است. مردمی که دائم در جنگ و ستیز میان شاهان و حاکمان و همسایگان همواره رنج و مرگ و نیستی نصیب شان شده است. این کشور که پیش از این سیام نامیده می شد  بخشی از خمر یا کامبوج بوده و از طلوع سده 19 میلادی تا پایان جنگ دوم جهانی میان استعمارگران اروپایی از جمله انگلیس و هلند دست به دست شده و سرانجام پس از جنگ دوم جهانی این کشور که از سوی استعمارگران تایلند نام گرفته بود استقلال خود را به دست آورد. اما چه سود که شاهان مستبد با پشتوانه ارتشی که هر چند در نبردهای خارجی ضعیف و بزدل ظاهر میشد اما در برابر مردم بی سلاحِ خودی عجیب دلیر و خونخوار بود همواره زیر فشار و در رنج بود.

با توجه به تحولات در تایلند و سکوت خبری در این باره در رسانه های دولتی  و رسمی ایران برای آشنایی کلی با ریشه های اعتراض های گسترده مردم در این گشور مطلب زیر را می توانید بخوانید. 

ادامه مطلب ...