لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

بهار نورس خجسته باد بر همه آزاد اندیشان!

سال 88 سال دلهره و اضطراب در حالی به پایان خود نزدیک می شود که هیچگاه حتی در سال های جنگ ایران و عراق این چنین فضای ایران با بیم و امید همراه نبوده است. از یک سو تنش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، خطر یورش آمریکا یا اسراییل به ایران ، دلهره دستگیری ها، گریزها و درگیری ها و از سوی دیگر امید، آرزو، همبستگی و دوستی در میان مردم ایران، فضایی دوگانه و شگفتی زا پدید آورده است. سال 88 چون منظره پیکر درهم و تیره ای از کوه و دشت در غبار زمان دور تر و دور تر می شود  و منظره وهم ناک قله های تیز که یال بلندشان در دشت های بی انتها دامن کشیده و در غباری آبی گاه ناپیدا و زمانی دیگر هویدا می شود نزدیک و نزدیک تر می شود. دشتی فراخ در دامان کوهساران پاک با هزاران هزار چشمه جوشان، انبوهه هزاران هزار دستان پرتوان جوان سبز اندیش را انتظار می کشند تا  دل خاک  توده را بکاوند و به سرپنجه ایمان، استقامت و تلاش نهال آرزوهای دیرنده را به بار آورند.

                                                                     بهاران خجسته باد

جهانی است در دست زن

یک یادداشت و داستانکی به فرخندگی روز زن


[20071124131145alkhas8.jpg]

(نقاشی از هانیبال الخاص)

8 مارس یا به عبارتی روز 16 اسفند روز زن است. روزی برای پاس داشت زن و به یاد آوردن این که نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند. اما در روزگاری نه چندان دور که ایرانی به دو طبقه رعیت و ارباب بخش می شد حق و حقوق زن هم محلی از اعراب نداشت. زیرا در آن روزگار زن و مرد در بی حقی با هم یک سان بودند البته در این جامعه که مردم رعیت بودند و آدم های درجه دو به شمار می آمدند زنان در میان درجه دو ها درجه دوتر بودند و از این نظر البته همه این درجه دوها و درجه یک ها با هم اتفاق نظر داشتند. با برآمدن سرمایه داری در ایران و باز شدن راه تفکر  و اندیشه غربی پیدا شدند کسانی که بر این بی حقی عمومی و همگانی خروشیدند و راه نجات و رهایی از بردگی و ستم کشی را رهایی زن یافتند. از همان زمان بود که از سوی حکومت ها جرم نابخشودنی دیگری به سیاهه جرم های غیر قابل پذیرش افزوده شد و آن طلب برابری حقوق زن و مرد بود. درک و دریافت این نکته که رهایی زن و مرد جز با رهایی  ملت از سلطه سرمایه امکان ناپذیر است دشوار به چنگ آمده و هنوز هستند کسانی که رهایی زن را در جامعه سرمایه سالاری طلب می کنند که آب در هاون کوفتن است. همان گونه که کسانی زن را عنصری تزیینی و تکمیل کننده مرد و برای ادامه نسل لازم و بایسته می دانند.

اما در این راه، راهی که به رهایی واقعی و کامل زن  می انجامد و به او حقوقی برابر می دهد چه جان های شیفته ای که چون از زندان اندیشه به در آمدند در زندان متحجران و استثمارگران دچار نشدند. و چه رنج ها و آسیب ها، چه دردها و تعب ها که کوشندگان و تغییر خواهان در این راه دچار نشدند!

اما چه باک که از دل  این حرمان ها، دردها، فشارها و زخم های داغ و درفش مبارزانی پدید آمدند گرد! هنرمندانی آفریننده، که زایایی و زیایی را از مبارزه زنان برای حقوق خود آموختند و تاریخ بشریت را در برابر همه ی ظلم ها و ستم کاری ها و سیاه کاری ها سربلند و سرافراز نمودند.

روز زن بر همه زنان پیکار جو چه آنانی که در عرصه سیاست مبارزه می کنند و چه آنانی که در عرصه کار و کوشش و آفرینش پیکار می کنند تهنیت باد!

جهان ارزانی زنان که جهان از زن است.

ادامه مطلب ...

روند افزایشی وابستگی بودجه کشور به نفت

شاید بتوان یکی از مفهوم های برخاسته از شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را استقلال اقتصادی کشور در زمینه وابستگی اقتصادی به سرمایه داری غرب و همچنین کاهش وابستگی به اقتصاد تک محصولی دانست که میراث شوم وابستگی به امپریالیسم است. به همین دلیل از فردای پیروزی انقلاب اسلامی با شدت و گاه با افراط در زمینه  خود کفایی موضع گیری و سو گیری هایی شد. از جمله این سو گیری ها کاهش وابستگی به نفت بود. بررسی اقتصاد ایران در 50 سال اخیر نشان دهنده افزایش این وبستگی به نفت بوده است که شور بختانه بایستی گفت هر چه شعارهای ناوابستگی به نفت و در نتیجه تاثیر پذیری از اقتصاد تک محصولی که ما را تا سرحد یک کشور مستعمره به پس می راند تند وتیز تر بوده است نتیجه معکوس بوده است. برای مثال سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال 85 (نخستین بودجه دولت آقای احمدی نژاد) از هر بشکه 28 دلار به 39 دلار افزایش یافته و 36 میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال 85 از این راه تامین شد. وابستگی به درآمد نفتی در بودجه  سالانه بر خلاف برنامه چهارم توسعه که بایستی به حدود 17 میلیارد دلار می رسید تحت تاثیر برنامه های دولت به 50 تا 60 میلیارد دلار افزایش یافته به گونه ای که در چهار سال گذشته سهم نفت در اثر همین بودجه های رو به رشد از 45 میلیارد دلار به 70 میلیارد دلار در سال 88 رسیده است.

ادامه مطلب ...