لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

بخوانیم و بخندیم یا...

 در حاشیه ورشکستگی ایران خودرو و رکورد شکنی در تولید هواپیمای بدون سرنشین و صادارات برنج  

ایران خودرو سال ها است که عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیان را یدک می کشد. این شرکت که از نظر تعداد خودروهای تولیدی در ردیف هجدهمین خودروساز جهان جای دارد و از یک بازار انحصاری بی رقیب نیز برخوردار است چگونه است که ورشکست می شود. به این گزارش که چندان هم جدید نیست نگاه کنید تا علت خنده بر شما روشن شود:

سرمایه: بدهی گروه صنعتی «ایران خودرو» به بیش از 9هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود که بانک‌ها با مطالباتی در حدود 50 هزار و 200 میلیارد تومان بزرگترین طلبکاران از این شرکت محسوب می‌شوند. اما مشکل اصلی به نهادهای طلبکار برنمی گردد بلکه رقم بدهی «ایران خودرو» گویای این واقعیت است که این شرکت تقریباً 9 برابر سرمایه ثبتی خود به بانک‌ها بدهکار است.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با وجود چنین بحرانی «ایران خودرو» یک بنگاه ورشکسته محسوب می‌شود. گرچه قرار است دولت هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را جبران کند، اما به نظر می‌رسد مشکلات بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه به راحتی قابل حل نیست.

از طرفی این شرکت در حال حاضر با دو هزار و 600 میلیارد تومان کسری سرمایه در گردش روبه روست و شورای عالی پول و اعتبار پذیرفته است تا 1000 میلیارد تومان اعتبار به این شرکت بپردازد. در چنین شرایطی «ایران خودرو» پیشنهاد کرده است دو هزار میلیارد تومان از بدهی‌های جاری «ایران خودرو» به بدهی بلندمدت تبدیل و طی یک دوره سه تا پنج ساله از محل سودآوری شرکت پرداخت شود. اما نکته مهم اینجاست که اگر سودآوری «ایران خودرو» محقق نشود به طور قطع مشکلات بیشتری گریبانگیر مدیریت آن خواهد شد. از همین رو است که مدیرعامل «ایران خودرو» راهکارهای جدیدی را برای فرار از بحران پیشنهاد کرده که از آن جمله می‌توان به کاهش تنوع و توقف تولید برخی محصولات، توقف فعالیت سایت‌های زیان ده، ممنوعیت سرمایه گذاری جدید و همچنین واگذاری شرکت‌های قطعه ساز اشاره کرد.

همچنین به این یادداشت به نقل از مازندنومه در 28 مرداد 88 توجه کنید:

راهکار ششم نجم الدین بی ارتباط با ما مازندرانیها-به خصوص بابلی ها- نیست. وی گفته سایت های داخل و خارج را تعطیل می کنیم، ؛مدیرعامل ایران خودرو در مرحله ششم از راهکارهای خود انگشتش را به سمت سایت های تولید خودرو در داخل و خارج کشور نشانه گرفت و گفت؛ سایت های تولید خودرو را در داخل کشور بررسی کرده ایم. دو سایت تبریز و مشهد هم اکنون سود ده هستند. بنابراین اجازه می دهیم به تولیدشان ادامه دهند اما جلوی سایت های دیگر (بابل، شیراز و کرمانشاه) را گرفته ایم.

و سخنرانی آقای نجم الدین را که در رکاب معاون اول رئیس دولت آقای رحیمی برای افتتاح ایران خودرو بابل به نقل از روزنامه شرق بخوانید:

کلنگ را در سال 86 به زمین زدند اما سرمایه داران انصراف دادند. مصوبه دور اول سفر ریاست جمهوری بود. پارسال تصویب کردیم کارخانه را با سرمایه ایران خودرو و بانک صنعت و معدن احداث کنیم. بانک صنعت و معدن قرار بود 10 میلیارد تومان وام بدهد اما 5 میلیارد بیش تر نداد.5 میلیاردهم خودمان دادیم....

این کارخانه یا 15 میلیارد تومان سرمایه تاسیس شده و در صورت استفاده از ظرفیت کامل برای 300 نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

آقای نجم الدین ظاهرا یادشان رفته که چرا از سال 86 تا 89 احداث کارخانه روی زمین مانده بوده و اساسا چرا سرمایهداران انصراف داه اند. حتما دلیل این انصراف زیان ده بودن پروژه نبوده، انشاالله!

البته موضوع دیگری که در جریان همین افتتاح مطرح شد در سخن رانی آقای رحیمی بود. ایشان به مردم توصیه کردند:

«مردم شما به آن ها (دشمنان) بخندید. اصلا مسخره شان کنید.» همچینن ایشان به نکته جالبی اشاره کرده اند که: در 45 سال گذشته قبل از دولت نهم 5 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو(در ایران) تولید شده اما در 5 سال دولت آقای احمدی نژاد 5 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو تولید شده....

من متعجبم که چرا ایشان مبدا تولید خودرو را در 45 سال پیش آغاز تاریخ ایران یعنی به روی کار آمدن دولت نهم در نظر گرفته اند. مثلا می توانستند برای بهتر به رخ کشیدن موفقیت های دولت نهم بگویند در ایران از زمان کوروش تا زمان دولت نهم 5 میلیون 200 هزار دستگاه خودرو تولید شده است. دروغ که نگفته اند.  البته من در باره دو برابر شدن تولید برنج هم چیزی نمی گویم آن جا که ایشان توصیه فرمودند:  

من از کشاورزان مازندرانی می خواهم تولید برنج را دو برابر کنند. در آن صورت ما صادر کننده برنج خواهیم شد.!

 احتمالا کشاورزان مازندرانی که از دیدن برنج های سمی هندی و انواع برنج های تایلندی و آمریکایی و ویتنامی در بازار ذوق مرگ شده اند تولید برنج مازندرانی را به بعد از تاریخ محول کرده اند!

حالا فهمیدید چرا ایشان جلو جلو به مردم توصیه گرده اند که بخندند.!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد