لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

تایید صلاحیت روسای بانک هاف صد سال به این سال ها

دولت نهم را بایستی رکورددارترین دولت در ایران پس از انقلاب مشروطه دانست. یکی از دسته گل های این دولت برسرکارگماری مدیران ارشد بانک ها بدون تایید صلاحیت اخلاقی و حرفه ای از سوی بانک مرکزی است که در نوع خود بی نظیر است. حالا که پس از 5 سال از عمر دولت نهم بانک مرکزی قصد داشته این مدیران را بررسی صلاحیت کند اساسا آقایان ارزایب های باک مرکزی را قابل ندانسته و در آزمون شرکت هم نکرده اند. از جمله این اقایان خاوری بوده است که بانک مرکزی را تهدید به افشاگری کرده است. در ادامه یادداشت کوتاهی را بخوانید که در همین زمینه و در روزنامه جهان صنعت نیز به چاپ رسیده است.

پس لرزه انتشار اسامی مدیران تایید شده بانک های دولتی از سوی بانک مرکزی که فقط 9 مدیر از 25 مدیر بانک ها مورد تایید قرار گرفته بودند روز به روز گسترده تر می شود. در لیستی که حدود یک ماه پیش از سوی بانک مرکزی منتشر شد نام مدیران بانک‌های پست بانک، توسعه تعاون، ‌رفاه کارگران، سپه، صادرات، ‌کشاورزی، مسکن و ملی وجود نداشت که موجب اعتراض شدید مدیران برخی از این بانک ها شد.

 در همین ارتباط وزیر اقتصاد با اشاره به قانون شورای انقلاب اعلام کرد که تمامی‌عزل و نصب‌های مدیران بانکی باید به تایید مجمع عمومی ‌بانک‌ها که ریاست آن با وزیر اقتصاد است برسد. ولی مدیرعامل اسبق بانک صادرات ادعا میکند این قانون دو سال پیش توسط مجلس ملغی شد. به گفته وی تایید صلاحیت اخلاقی وحرفه‌ای مدیران عامل بانکی مانند همه جای دنیا باید بر عهده بانک مرکزی باشد. از سوی دیگر وزیر اقتصاد با اشاره به رابطه تنگاتنگ و دوستانه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی میگوید براساس قانون مصوب مجلس با عنوان قانون 'تسهیل'، نمایندگی دولت در مجامع بانک‌ها به وزیر امور اقتصادی و دارایی سپرده شده است و برهمین اساس اعضای هیات مدیره و مدیران عامل بانک‌های دولتی با پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصویب مجمع عمومی منصوب می‌شوند. در برابر این گفته وزیر اقتصاد، قانون پولی و بانکی مصوب سال 1351 وجود دارد که در آن بر تایید صلاحیت حرفه ای و اخلاقی مدیران بانک ها اعم از دلوتی و خصوصی توسط بانک مرکزی تاکید شده است. در این میان به نظر می رسد هر دوطرف دعوا در ادعاهای خود محق باشند. در این میان بایستی از مجلس محترم پرسید بر چه پایه ای قانونی خلاف قانون پولی و بانکی سال 1351 تصویب شده است؟

نظرات 1 + ارسال نظر
آرمین آران سه‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 09:04 ق.ظ http://aranlar.blogsky.com

منظور از مدیرعامل بانک صادرات جهرمی هستش
من کارمند این بانکم
این آقا بدون داشتن ذره ای سواد و تجربه بانکی از وزارت نامرتبط برکنار و به سراغ بانک صادرات اومد
نه اینکه فکر کنید براش بد شد.نه
کلاْ احمدی نژاد برای آوردن این آقا به بانک چند دلیل داشت که میگم
۱- دولت بزرگترین مقروض سیستم بانکی کشوره و بانک ها خیلی با اکراه و در مواقعی فقط با اعمال فشار به دولت وام میدن.از طرفی بانک های خارجی هم دولت رو تحریم کردن و باز هم اینکه اگر تحریم هم نکنن با بهره گزافی وام میدن.با اومدن این آقا وام دادن به دولت از طرف بانک صادرات تبدیل به آب خوردن شده که اصلاْ معلوم نیست روزی این سرمایه حتی اصلش هم برگرده
۲- ریاست بانک مرکزی قدم بعدی جهرمی هستش تا به بانکها از بالا دستورات رو برسونن.برای این کار حتماْ باید جهرمی سابقه بانکی برای خودش جور کنه.در ضمن باید بانکش سود ده هم باشه.پس اولین و راحت ترین راه قطع مزایای کارمندان بانکه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد