لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

با بهمن

ششم بهمن 57 

بخش هایی از گفتگوی آیت الله خمینی با استاد دانشگاه پینستون آمریکا در فرانسه

 تشیع همان طور که مظهر مقاومت بوده است در تمام اعصار، از صدر اسلام، تشیع مظهر مقاومت و دفاع از حق بوده است اما هرگز اهل ظلم و ستم نبوده است. حکومتهایى که بر اساس مذهب تشیع پیش آمده و ثبت شده در تاریخ، همان طور که ظلم را تحمل نمى‏کرده‏اند، تحمیل ظلم را هم نمى‏کنند. اگر حکومتى با  

قانون اسلام پیش بیاید و مذهب تشیع آن را پیش ببرد، بنا برآن است که همین رویه را پیش ببرد. هیچ انسانى را بر اساس‏ مسلک مذهبى تحت فشار و سلب آزادى قرار ندهد. تمامى انسانها در مذهب تشیع آزادند، مستقل هستند. و بر حسْب تشیع، با تمامى ملتها و دولتهایى که با حکومت تشیع خوش رفتارى و احترام متقابل کنند، اگر مذهب تشیع بر جایى غلبه کند، آنگونه عمل مى‏کند که حکومتهاى آنها هرگز چنین رفتارى ندارند. از آن عدالت غافلند. تاریخ نشان مى‏دهد که وقتى اسلام جایى را فتح کرده است مردم آنچنان به اسلام رو کرده‏اند و به دولتهاى قبلى خود پشت کرده‏اند؛ نظیر ایران که با آغوش باز به اسلام و تشیع‏روى آوردند. احکام اسلام‏روى عدالت است. زندگى حکام با پایین ترین افراد، یک طور بوده است. رئیس مذهب ما (1) که حکومتش وسیع بود- چندین مقابل ایران، حجاز و مصر و ایران و همه آنها تحت سیطره او بود- زندگى‏اش از همه افراد ملت پایینتر بود. عدالت را بالاتر از هرکس که تصور شود اجرا مى‏کرد. در محکمه اگر ادعایى علیه او بود حاضر مى‏شد، در محکمه مى‏نشست. حکم خلاف [قاضى‏] را قبول مى‏کرد. تشیع در عین مقاومت، عادل است؛ و عدالت یعنى «نه ظلم بکن و نه زیر بار ظلم برو». برنامه تشیع را امام ما در این دو کلمه خلاصه کرد: نه تحمل ظلم بکن و نه ظالم باش. برنامه کلى تشیع و اسلام همین است ... همین است. تشیع از قرآن است.

 

در همین روز در برابر دانشگاه تهران تظاهراتی برپا شد که در این تظاهرات 38 تن از مردم  توسط نیروهای گارد کشته شدند.

 

در تبریز مردم با شعارهای مرگ بر شاه در خیابان پهلوی و شهرداری به مقابله با نیروهای گارد پرداخته و با کوکتل مولوتف و به تانک های ارتشی در خیابان مقابله کردند.  

در این روز تظاهرات مردم در شهرهای مشهد، سنندج و اصفهان نیز گلوله باران شد. در اکثر شهرهای ایران در این روز تظاهرات و زدو خوردهای شدید در جریان بود. 

در این روزها همچنین شعارهایی مانند : مرگ بر بختیار نوکر بی اختیار  وای به حالت بختیار اگر امام فردا نیاد- توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد و مرگ بر آمریکا و مرگ بر شاه  از سوی مردم سر داده می شد.

این روز مصادف است با انقلاب شاه و ملت یا انقلاب سفید. مهم ترین اصول این به اصطلاح انقلاب اصلاحات ارضی و به طور کلی رسیدگی به امور روستاها بود. این اصلاحات توسط دولت امینی و به اصرار و اجبار دولت دمکرات آمریکا در زمان ریاست جمهوری کندی به اجرا در آمد.  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد