لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

با بهمن

با بهمن

ورق زدن روزنامه ها به ویژه در مناسبت های گوناگون مانند ورق زدن البوم عکس، گذشته از مرور خاطرات تلخ و شیرین عبرت آموز است. از این رو تصمیم گرفتم تا پایان بهمن اگر عمری بود گزیده خبرهای هر روز را به ویژه اخبار بهمن 57 را تا حد امکان در این صفحات وبلاگ در دسترس خوانندگان بگذارم. این هم بخش نخست آن که از روز پنجم بهمن شروع شده است.

 

محاکمه و حکم اعدام برای خسرو گلسرخی شاعر کمونیست!

پنجم بهمن 1352 (25 ژانویه 1974) رادیو ایران گزارش کرد که محکمه تجدید نظر ارتش حکم اعدام... 

 حکم اعدام پنج تن از چپگرایان را که متهم به تبانی برای آسیب زدن به جان خانواده شاه شده بودند تایید کرده است. این پنج نفر؛ خسرو گلسرخی (روزنامه نگار و شاعر)، عباس سماکار، محمدرضا علامه زاده، طیفور بطحایی و کرامت دانشیان بودند.خسرو گلسرخی با دفاعیات تاریخی اش در دادگاه که در پاسخ دادستان گفت: من از خلقم دفاع می کنم مشعلی فروزان در شب های تاریک یلدایی حکومت ستمشاهی بود که راه پویندگان انقلاب را روش کرد.

وی در 29 بهمن 52 به جوخه آتش سپرده شد!

متن دفاعیات این شاعر بزرگ حماسی را در این جا می توانید بخوانید.

امام خمینی: اینان اگر به قانون اساسی و ارای عمومی ارج می گذاشتند باید هر چه زودتر کنار می رفتند...

  به  علت عدم پرواز هواپیمای آیت الله خمینی به تهران ایشان در فرانسه سخنرانی کردند که بخشی از آن جنین است:

...از اینکه ایادی اجانب فرودگاه های سراسر ایران را به روی من بسته اند، به ناچارتصمیم گرفتم که روز یکشنبه بیست و نهم صفر به کشور برگشته و چون سربازی در کنار شما به مبارزه با استبداد تا پیروزی نهایی ادامه دهم. مردم دلیر ایران آگاهند که این حرکات مذبوحانه و غیر انسانی از دولت غاصب و متظاهر به قانون اساسی، نمی تواند راه ملت را منحرف نماید. دولتی که بر خلاف تمام موازین اسلامی و انسانی کراراً مطالبی به دروغ به این جانب نسبت داده است که شدیداً تکذیب می کنم. من هرگز با دولتهای غیر قانونی مذاکره نکرده و نمی کنم. اینان عمال اجانب هستند که در زیر پوشش قانون اساسی خیانت خود را پنهان می کنند. اینان اگر به قانون اساسی و آرای عمومی ارج می گذاشتند . باید هر چه زودتر کنار می رفتند....

 

نخستین انتخابات ریاست جمهور در ایران

پنجم بهمن سال 1358 نخستین انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد. در این انتخابات پنج نفر اول به این ترتیب اعلام شده بودند: ابوالحسن بنی صدر، احمد مدنی کرمانی (دریادار)، حبیبی، دکتر سامی و داریوش فروهر. بنی صدر رئیس جمهور شد و مدنی که میلیونها رای آورده بود به نتیجه انتخابات اعتراض کرد. وی در استانهای کرمان، کردستان، سیستان و بلوچستان، بندر عباس و زنجان اول شده بود. سبب اعتراض او این بود که برغم منع قانونی، در 24 ساعت پیش از رای گیری هم تبلیغات له بنی صدر و علیه او ادامه یافته بود و موارد دیگر. قطب زاده که بیش از نامزدهای دیگر برای خود تبلیغ کرده بود تنها 25 صدم درصد آرا را به دست آورده بود. قطب زاده و مدنی بعدها اعدام شدند و بنی صدر نیز از کشور گریخت.

 

قرار توقیف اموال شاه به علت دریافت بدون وثیقه

چهارم بهمن 1358 به شکایت وزارت دارایی و بانک مرکزی ، یک بازپرس دادسرای تهران قرار توقیف اموال شاه و خانواده او را صادر کرد. دراین پرونده که چند ماه پیش از آن به تصمیم بنی صدر وزیر دارایی وقت تشکیل شده بود شاه متهم شده بود که از طریق عوامل خود با ایجاد شرکت ساختمانی « آتی ساز » ، شرکتهای سیمان فارس و خوزستان ، شرکت تولید شاسی و بدنه خودرو ، دریافت چند وام بدون وثیقه از سیستم بانکی کشور و نیز از طریق انتقال مال غیر( برخی اراضی دولتی متعلق به عموم) و ... دست به سوء استفاده مالی از سمت خود زده بود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد