لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

عیب آن جمله بگفتی هنرش نیز بگو

اندر معجزات اقتصادی دولت نهم

یکی از مشکل ها یا بهتر است بگوییم بلایای جمهوری اسلامی مشکل آمار بوده است. تا جایی که در خاطرم هست و احتمالا دوستان دیگر نیز به یاد دارند در دولت سازندگی معمولا آمارها جزء اسرار نظام بود و به سختی می شد به گوشه هایی از آماری که سازمان های مسئول مانند بانک مرکزی، مرکز آمار یا وزارت خانه ها نهیه می کردند دست یافت. این مشکل در دولت خاتمی با فعال شدن  روابط عمومی های وزارت خانه ها و نوع نگرش غیر امنیتی دولت اصلاحات به مسائل اقتصادی و سیاسی تا حدود زیادی حل شد. به طوری که به راحتی می شد به آمار تولیدات صنعتی و غیر صنعتی یا آمار بیکاری و تورم و غیره با ضریب اطمینان قابل قبولی دست یافت. در دولت نهم راه حل ساده ای برای حل موضوعات در پیش گرفته شد و آن هم پاک کردن 

یکی از مشکل ها یا بهتر است بگوییم بلایای جمهوری اسلامی مشکل آمار بوده است. تا جایی که در خاطرم هست و احتمالا دوستان دیگر نیز به یاد دارند در دولت سازندگی معمولا آمارها جزء اسرار نظام بود و به سختی می شد به گوشه هایی از آماری که سازمان های مسئول مانند بانک مرکزی، مرکز آمار یا وزارت خانه ها نهیه می کردند دست یافت. این مشکل در دولت خاتمی با فعال شدن  روابط عمومی های وزارت خانه ها و نوع نگرش غیر امنیتی دولت اصلاحات به مسائل اقتصادی و سیاسی تا حدود زیادی حل شد. به طوری که به راحتی می شد به آمار تولیدات صنعتی و غیر صنعتی یا آمار بیکاری و تورم و غیره با ضریب اطمینان قابل قبولی دست یافت. در دولت نهم راه حل ساده ای برای حل موضوعات در پیش گرفته شد و آن هم پاک کردن صورت مسئله بود. در این دولت نه تنها مبنای محاسبات از جمله محاسبه بیکاری، فقر، رشد اقتصادی و توسعه تغییر و بلکه کن فیکون شد بلکه برخی آمارها و محاسبات اساسا محرمانه و از دسترس خارج شدو در این دولت که بنا بر نامحرم بودن همه ملت گذاشته شده است دسترسی به آمار ناممکن و در صورت دست یافتن به آمارها آن چنان مغشوش است که نمی توان به آن کمترین اطمینانی داشت. در این زمینه مثال خیلی زیاد است. یکی از ان ها موضوع فقر در کشور و مشکلات اقتصادی است. کسی تا کنون نمی داند چه تعداد فقیر در کشور وجود دارد. و چند درصد مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند. دولت هم که مدام از رشد و شکوفایی اقتصادی و فتح قله های رشد و ترقی مردم ایران دم می زند. اما پس از آغاز اجرای طرح حذف یارانه ها واقعا شواهدی از معجزه های دولت نهم یواش بواش در حال آشکار شدن است. یکی از این معجزه ها این است که ملت ایران در طرفه العینی از زیر خط فقر بالا آمدند و از این داغ ننگ فقیر بودن(به گفته آقای مصری وزیر سابق رفاه اجتماعی) رهایی یافتند. چطور؟

دریافتن این موضوع اصلا کار سختی نیست. کافی است که از اطرافیان تان که برکه های سنجش اقتصادی برای دریافت یارانه نقدی را پر کرده و به پست تحویل داده اند و کد رهگیری هم دریافت کرده اند بپرسید که در کدام خوشه قرار دارند. از جانب خدا و به حول و قوه الهی یک شبه فقر، جامعه طبقاتی، ستم اقتصادی، مافیای اقتصادی همه و همه دود شد و از جامعه ایران رخت بربست. تا حالا من هبچ کدام از دور و بری ها اعم از شاگر مکانیک، شاگر جوشکار، دربان، نگهبان، آبدارچی، پیک موتوری گرفته تا رئیس شرکت و پیمانکارها هیچ کدام را ندیدم که پایین تر از خوشه سوم[1] جای داشته باشند. این هنری است که اقای احمدی نژاد دارد!

پس دروغ نیست که دولت نهم ادعا می کند که امده است تا زمینه ساز ظهور باشد. این هم معجزه اش! تا کور شود هر آن که نتواند دید!



[1] خوشه سوم اسم رمز مرفهان بی درد سابق است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد