لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

ارز دولتی خدمات خصوصی

نظریه پردازان اقتصاد لیبرالی همگی عقیده دارند که همه چیز را باید به ساز و کار بازار سپرد. حال با این که به اصطلاح تق این نظریه های لیبرالی درآمده دولت محترم عدالت محور برای توزیع بهتر عدالت دست به کار شده تا سیاست های اقتصاد لیبرالی را اجرا کند که همان طرح هدفمند کردن یارانه ها باشد. اس اساس و لب مطلب این سیاست این است که دولت هر خدماتی را که به مردم ارائه می کند با نرخ دلار محاسبه کند و پول آن را از ملت بگیرد. خوب با ده ها پرسشی مانند این که: دولت در این میان چه کاره است و مگر قرار نیست همه چیز در کف با کفایت دولت باشد و ما توی خانه بنشینیم و سهم نفتمان را دریافت کنیم و غیره بماند. من این جا از طرف نو لیبرال های وطنی از دولت می پرسم اگر قرار است همه چیز با قیمت دلار و یورو و حساب شود  و قیمت آن از حلقوم ملت درآورده شود مبنای قیمت گذاری دلار چیست؟ آیا دولت می تواند خودش دلار و یورو را قیمت گذاری کند و از سوی دیگر بر اساس قیمت گذاری من درآوردی دلار هزینه هر چیزی را حساب کند؟ از قدیم گفته اند یا رومی روم یا زنگی زنگ! 

خوب حال این دو تا اظهار نظر را از دو نفر اقتصاددان وطنی بخوانید و مقایسه کنید. اتفاقا هیچکدام از این دو نفر را با یک من سریش نمی توان به چپ ها  یا مخالفان اقتصاد بازار چسباند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ منتقدان تثبیت نرخ ارز: بانک مرکزی قیمت ارز را مدیریت می کند. اگر قیمت ارز در بازار پایین تر از قیمت جهانی باشد از کشور خارج می شود. 

علینقی خاموشی رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس: قیمت واقعی ارز بین 400 تا 500 تومان است. دولت برای درآمد بیشتر و پر کردن کسری بودجه قیمت را بالا نگه داشته است.(هر دو به نقل از روزنامه اعتماد- 88/8/9

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد