لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

هدفمند کردن ورشکستگی ملی

 

طرح هایی مانند هدفمند کردن یارانه ها که آقای احمدی نژاد سعی دارد آن را به نام خود جا بزند موضوعی است که سال ها پیش با نسخه های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و با فشارهای ایالات متحده امریکا در برخی کشورهای جهان از ارژانتین تا جمهوری بنین و از اروپای شرقی تا فیلیپین و غیره اجرا شده و جز فقر و فاقه و بیچارگی نتیجه دیگری در هیچ کجای دنیا بر جای نگذاشته است. بر اساس این طرح قرار است همان صنار سی شاهی از درآمد  میلیارد دلار ی نفت  قطره چکانی صرف نان بخور نمیر مردم می شد از آن ها گرفته شود. حال بریدن نان از دهان مردم و قطع آب خوردن و برق مصرفی که با ناکارایی و سوء مدیریت دولت به قیمت بالا هم تمام می شود به روی مردم هر اسمی که می خواهد داشته باشد و توسط هر دولتی به نام اصول گرای ایرانی یا لیبرال آرژانتینی که می خواهد اجرا شود نتیجه همان است که گفتم. فقیر کردن مردم و پر کردن چاه ویل دولت برای بریز و بپاش های فامیلی و فرقه ای!

در این نوشته کوتاه فقط می خواهم شمایی از قیمت نان در صورت حذف یارانه به دست دهم. در حال حاضر برخی نانوایی ها در تهران وجود دارند که آزادپز نامیده می شوند. این گونه نانوایی ها که فقط یارانه آرد را نمی دهند  یک عدد نان سنگگ ماکول را به قیمت 800 تومان می فروشند. حال  باتوجه به این که برای پخت نان از انرژی برق و گاز نیز استفاده می شود و آرد تحویلی نیز باید توسط خودرویی که گازوئیل سوز یا بنزین سوز است به در نانوایی حمل شود در نتیجه نه تنها یارانه آرد بلکه یارانه های انرژی سوخت نانوایی و حمل را نیز بایستی به آن افزود همچنین با توجه به پیش بینی تورم ناشی از حذف یارانه ها به سطح حدود 60 درصد طبق برآوردهای بانک مرکزی، مرکز پژوهش های مجلس و مطالعات بازرگانی وزارت بازرگانی قیمت یک عدد نان سنگک غیر ماکول که در حال حاضر حدود 100 تومان به مصرف کننده فروخته می شود به سرعت 1000 تومان را داغ خواهد کرد. یعنی خلق الله بایستی یک نان سنگک را که با توجه به سر به فلک کشیدن قیمت گوشت و مرغ و شیر و غیره خواهان بسیار بیشتری دارد به زحمت و دردسر و در صف های طولانی به بهای 1000 تومان اخذ نمایند!

اخیرا مقاله ای دیدم که توسط یک خارجی نوشته شده بود. وی یکی از پیش درآمدهای انقلاب مشروطه را قحطی کذایی دوره شاه شهید در سال 1870 میلادی برشمرده بود. البته او خیال کرده ما هم مثل اروپایی ها به شکم خیلی اهیمت می دهیم. در حالی که نمی داند ما ایرانی ها اساسا جانمان را فدای معنویات می کنیم. مگر در این چند ساله نکرده ایم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد