لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

به یاد سعید لیلاز روزنامه نگار و پیش بینی حیرت انگیزش از اوضاع!


گرچه ممکن است نظریات من با آقای سعید لیلاز در باره مسائل اقتصادی متفاوت باشد که این گونه نیز هست اما  به دلیل زندانی شدن به ناحق ایشان از پس از انتخابات و به دلیل رفتاری که با ایشان در زندان انجام می شود مانند نگهداری وی در یک سلول انفرادی بسیار کوچک( سعید در یکی از معدود تماس های تلفنی با خانواده اش گفته بود توالت و همه چیز در این جا در فاصله نیم متری من قرار دارد.) و بی خبری و محض ایشان از شرایط بیرون به شکلی که گویا روزهای متوالی است که هیچ کس حتی زندانبانان خود را نیز ندیده است من متن یک گفتگوی این روزنامه‌نگار و تحلیل گر اقتصادی را که در یک آذر 1386 انجام شده  در زیر می آ ورم تا با درک عمیق و شناخت ژرف وی از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور آشنا بشوید. پیش بینی حیرت انگیز ایشان را در زیر می خوانیم.

رادیکال ها حتی به قیمت برگزاری انتخاباتی از نوع دیگر کار را ادامه دهند
آفتاب - یک تحلیلگر مسایل سیاسی و اقتصادی تأکید کرد: «رادیکال‌ها منافع خود در ایجاد تشنج داخلی و خارجی می‌بینند و با نصیحت از این روش باز نمی‌گردد». سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص اظهارات دکتر حسن روحانی و اظهار نگرانی وی نسبت به تأثیر منفی تنش‌های بین‌المللی در اقتصاد و طرح این سؤال که «با پول نفت 100 دلاری چه کرده‌اید؟» گفت: «سخنان آقای روحانی نمی‌تواند بازتاب‌دهنده نگاه کلیت ساختار سیاسی باشد. اظهارات روحانی بازتاب عقیده یک جناح معتدل است آینده را در گسترش رادیکالیسم نمی‌بیند. در حالی که عده‌ای اکنون برخی مصادر قدرت را در دست دارند که منبع ادامه حیات آن رادیکالیسم است». وی افزود: «هر چه فضای بین‌المللی و فضای سیاسی داخلی غبارآلودتر باشد و روابط جمهوری اسلامی با ایالات متحده و کشورهای غربی تیره‌تر شود کار آنها آسان‌تر است.

آنان می‌دانند که نمی‌توانند از طریق دموکراسی حفظ قدرت کنند و تصمیم قطعی خود را گرفته‌اند که حتی به قیمت برگزاری انتخاباتی از نوع دیگر کار را ادامه دهند». این روزنامه‌نگار ادامه داد: «این تصمیم نیز با سخنان آقای روحانی یا هاشمی یا خاتمی تغییر نمی‌کند و ورق بر نمی‌گردد. نکته مسلم آنکه این رادیکالیسم موجود منافع خود را در افزایش تنش‌ها می‌بیند. چرا که رادیکال‌ها در فضای آرام حرفی برای گفتن ندارند. اگر اوضاع آرام شود مردم از آنان می‌پرسند که با نفت 100 دلاری چه کرده‌اید؟ و آنها باید پاسخ دهند».

لیلاز با اشاره به قیمت نفت و دلار و در نتیجه بیش از پنج برابر شدن قدرت خرید بین‌المللی ایران ادامه داد: «در اوضاع آرام آنان باید پاسخ دهند چرا با این همه صرف هزینه و سفرهای استانی موفق به تأمین معیشت مردم نشده‌اند. امروز آقای احمدی‌نژاد در استان اردبیل گفته‌اند که اعتبارات استانی اردبیل را 2 برابر می‌کنند. من سؤال می‌کنم که مگر دولت اعلام نکرده است بودجه 87 دارای رشد انقباضی است و به اندازه بودجه سال 86 خواهد بود. پس با این اعلام دولت دو برابر شدن بودجه استان اردبیل به معنی نصف شدن بودجه یک استان دیگر است! یا این گزینه درست است یا آنکه آن سخن راست نیست. من براساس اعلام دولت و گفته‌های خود آقایان نتیجه‌گیری می‌کنم. اگر شرایط کشور آرام باشد دیگر نمی‌شود این پرسش را بی‌جواب گذاشت و سخن مردم و مطبوعات را مشمول سانسور نمود».

سعید لیلاز در پایان اظهار داشت: «آقای روحانی به درستی می‌داند که منشاء این تصمیم‌گیری‌ها چیست. به گمان من رادیکال‌ها به خاطر منافع خود به دنبال گسترش تنش و تشنج هستند و با نصیحت هم از این روش باز نمی‌گردند»

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد نخعی جمعه 23 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 03:32 ق.ظ http://توقیف است

این سعید کیست که چنین تیز بین است و نکته سنج
میخواهم جان را به قربانش کنم.
بله دقیقا نه تنها امروز که از همان 37سال پیش ، همیشه منافع این عزیزان در رازآلود بودن وعدم شفافیت و فضایی خفقان زده تامین میشده است .دلایل آن بیشمار است و اگر اجازه میدادند مینوشتم و با شرح و تحلیل ، بیان میکردم .اما چه کنم که یه مرد توی مملکت نیست که بتونه چنین اجازه ای رو براام بگیره.افسوس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد