لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

هدفمند کردن یارانه ها تیر خلاص به اقتصاد نیمه جان کشور

 خالی کردن جیب فقرا

در باره پیامدهای ناگوار به اصطلاح طرح هدفمند کردن یارانه ها در صنعت، اقتصاد، تورم و زندگی روزمره مردم بسیار گفته و نوشته شده است به گونه ای که ابعاد خطرناک این طرح ضد مردمی کاملا آشکار است اما این طرح  به کلام خودمانی گران کردن قیمت خدمات و کالاهای یارانه ای از آب و برق گرفته تا بنزین و گاز و غیره یکی از شیوه هایی است که از زمان روی کار آمدن خانم تاچر در انگلیس و مرحوم ریگان در آمریکا در این دو کشور و در بسیاری از کشورهای آمریکا و آسیا به اجرا در آمد. اجرای این طرح نولیبرالی آثار خانمان براندازی در آن کشورها به ویژه برای طبقه کارگر و مزد بگیران و طبقه متوسط به بار آورد که بعضا موجب شورش های شدید و درگیری میان مردم و پلیس سرکوبگر این کشورها شد. حال دولت آقای احمدی نژاد که خود را پرچم دار مبارزه با لیبرالیسم و سرمایه داری میخواند دقیقا الگوی نولیبرالی را به نام هدفمند کردن یارانه ها به خورد مردم می دهد.

این سیاست در صورت اجرا پیامدهای خانمان براندازی برای مزدبگیران و کاسبکاران جزء خواهد داشت. در این طرح خانمان برانداز البته نکات طنزآلود و خنده داری نیز موجود است، از جمله محاسبه قیمت انرژی به دلار .

این یعنی نفتی که در زیر پای ما وجود دارد بایستی به قیمت جهانی خریداری شود. یعنی ما با کشورهای دیگر که نفت ما را می خرند تفاوتی نداریم. این یک. دوم این که آن کسی که مثلا در کشور فرانسه زندگی می کند مشتقات نفتی ما را به یورو می خرد و البته حقوق ماهانه اش را هم با یورو دریافت می کند و ما هم که در ایران زندگی می کنیم و الحمدالله حقوق خود را با ریال خودمان دریافت می کنیم مشتقات نفتی را با یورو می خریم. از این نظر شکر خدا با اروپایی ها و آمریکایی ها در یک ردیف قرار گرفتیم. بازهم جای شکرش باقیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد