لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

به پیشواز مهرگان

مهرگان را ارج نهیم به مهر!

بگشاییم کفتران را بال

بفروزیم شعله بر سر کوه

بسراییم شادمانه سرود

وینچنین با هزارگونه شکوه

مهرگان را به پیشباز رویم

                                 (ه.ا.سایه)

مهرگان روز، روز زایش مهر و میترا، روز زایایی، روز میلاد مشیه و مشیانه، روز ایزدمهر، جشن زمستان بزرگ، روز پیمان بزرگ برای دوستی و صلح را به پیشواز می‌رویم در روزهایی سخت در پشت سر و روزهایی سخت‌تر در پیش رو.

در جهانی پر آشوب که دوستی‌ها سرد و کسالت بار و دشمنی‌ها پر حرارت و کین توزی سکه رایج دوران است.

 در زمان بی مهری با طبیعت و کین توزی با اسنان و انسانیت!

 و در این روز ها ما نه به پیشواز زمستان دم سرد که به پیشواز پاییز رنگ‌ رنگ، اعتدال خریفی می‌رویم. با دلی سرشار از امید، روانی پاک و سری پر شور به دیدار بهاری سبز برای میهن و برای میهن انسانْ زمین! با کلاه خودی آهنین بر سر، سپری سیمین بر دست، زره زرین بر تن، سوار بر گردونه چهار اسب بر فراز ابرها به یاری گاوان شیرده، زمین این دوست امین خواهیم راند.

و مهر را پاس خواهیم داشت آن گاه که به میانجی‌گری تاریکی شب و روشنی روز می ایستد.

طبری می گوید:

ایزدمهر که این جشن به وی تعلق داشته، هم در بارگاه (پانته‌ئون) هندی و هم زرتشتی ایزد پراعتباری است و در اوستا یک یشت (مهریشت) به او اختصاص دارد. مهر با آن‌که از امشاسپندان نیست، بلکه در رده ی دوم یعنی رده ی ایزدان سی‌گانه قرار دارد، درست مانند اهورامزدا، گاه «اهوراشیره» یا «شیره ی اهورا» خوانده شده است.

در اوستا، مهر فراخ چراگاه، ایزدی است دارای هزار گوش و ده‌هزار چشم که بر فراز کوه البرز (هارا برزئیستی یعنی کوه بلند) منزل دارد. در سپیده‌دم، پیش از سر زدن خورشید، زره ی زرین را بر تن می‌کند، سپر سیمین را به‌دست می‌گیرد، خود آهنین را بر سر می‌نهد، سوار بر گردونه ی چهار اسب بر فراز ابرها به حرکت درمی‌آید و به یاری گاوان شیردهی می‌رسد که مهر دروجان (مهر دروغان = دشمنان مهر) آنها را ربوده‌اند و از جاده‌های گردآلود می‌برند.

مهر میانجی بین تاریکی شب و روشنی روز، میانجی میان دل‌ها، نگاه‌دار پیمان‌ها، پاسدار عشق و دوستی است.  

این مطلع ماهنامه اینترنتی مهرگان است که نخستین شماره آن در شبکه مجازی در آستانه جشن مهرگان منتشر شده است. برای کارکنان، دست اندرکاران و نویسندگان این مجله که در نخستین شماره نشان داده بسیار پربار است آرزوی موفقیت و ادامه راه می کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد