لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

این هنوز از نتایج سحر است!

این روزها رسانه‌های دولتی تلاش دارند این باور را به برخی از کاسبکاران به قبولانند که مشکلات عظیم اقتصادی کنونی و رکود شدید حاکم بر بازار کسب و کار مربوط به ناارامی های اخیر و زیر سر موسوی است. البته این در حالی است که همین رئیس دولت در تلویزیون ادعا کرد که کسانی که به نتیجه انتخابات اعتراض دارند حتی به اندازه یک صندوق رای نیز نیستند. من در این جا در صدد پاسخ دادن به این گونه ادعا ها نیستم و اصولا من نمی توانم طرف صحبت رئیس دولت باشم ولی این نوشته بسیار کوتاه و ساده در پاسخ کسانی است که تلاش می کنند نتیجه فضاحت بار مدیریت جهانی و ماوراء طبیعی خود را به اندک گرد و خاک خس و خاشاک‌ها در خیابان‌ها نسبت دهند.


بیکاری: درنوردیدن مرزهای بحران

برپایه اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری در استان تهران در سه ماهه نخست سال 88 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 3 درصد اعلام شده است. کارشناسان و فعالان عرصه اشتغال این استان نه تنها این موضوع را یک هشدار جدی برای تهران می‌دانند بلکه حتی اعتقاد دارند این نرخ بیش از 13 درصد اعلام شده توسط مرکز آمار است.

چندی پیش وزیر تعاون تعدا بیکارن کشور را 4 میلیون نفر اعلام کرده بود. اگر رقم جمعیت فعال کشور را حدود 26 میلیون تن در نظر بگیریم، حدود 17 درصد جمعیت فعال ایران بیکار هستند.  این در حالی است که سالانه بیش از 5/1 میلیون شغل بایستی در کشور ایجاد شود. با توجه به شکست بنگاه های زودبازده و عدم ایجاد شغل در سال گذشته و سال جاری به نظر می رسد جمعیت بیکار در کشور به زودی به بیش از 6 میلیون نفر برسد.

صنایع در لبه پرتگاه

محجوب دبیر خانه کارگر حکومت اسلامی و نماینده تهران در مجلس  با اشاره به 400 کارخانه که در وضعیت بحران قرار دارند قرار دارند از بیکاری قریب الوقوع 200 هزار کارگر خبر می دهد. در همین حال  اسماعیل حق پرستی مدیر اجرایی خانه کارگر تهران در مورد 300 کارخانه بحرانی در استان تهران مانند پارس الکتریک، شهاب و ارج و کارخانه های خودروسازی می گوید: این شرکت‌ها زیان ده و بدهی آن ها به شدت بالاست.

تورم و گرانی دم افزون

این روزها گرانی گرچه در سایه موضوعات سیاسی روز قرار گرفته ولی برای مزد بگیرانی که هر روز سبد کالای خانواده‌شان سبک تر و بی کیفیت تر می شود این موضوع با گوشت و پوست لمس می شود. برپایه آمار بهمن ماه 1387 نرخ تورم ایران به نزدیک 26 درصد رسید. این رقم در خردادماه امسال 8/1 درصد افزایش داشته است. این تورم با آن چه که مردم به ویژه مزدبگیران درک و لمس می کنند متفاوت است. زیرا در برآورد نرخ تورم بهای خرده فروشی کالا روستاها نیز به شمار می‌ایند. در حالی که در دولت های قبلی فقط قیمت خرده فروشی در شهرها ملاک بود. که ان امر به دلیل اختلاف شدید قیمت کالاها در شهرها نسبت به روستاهاست.

اوضاع انفجاری مسکن

طرح مسکن مهر که از همان آغاز از سوی کارشناسان طرحی غیر قابل اجرا و خطرناک به شمار می ‌آمد به طور مطلق به شکست انجامید. طرحی که داعیه خانه دار شدن سالانه 5/1 میلیون خانوار را داشت در عمل نتوانست حتی یک دستگاه ساختمان به متقاضیان در شهرهای بزرگ تحویل داده باعث انباشت توقعات میلیون‌ها بی خانمان در کشور شد. با توجه به رکود شدید در بخش ساخت و فروش مسکن این موضوع  به زودی به یک انفجار بزرگ در کشور خواهد انجامید. و به مشکلی تبدیل خواهد شد که دامن هر کشور را خواهد گرفت. به گفته وزیر مسکن و شهر سازی چهار سال آینده یعنی 1390 سال اوج درخواست مسکن خواهد بود.به گفته وی رشد متوسط جمعیت در 10سال گذشته 6/1 درصد و رشد تشکیل خانوار، 4/3 درصد و بیش از آن بوده است. سعیدی کیا گفت: با توجه به کمبود یک میلیون و 700 هزار خانه، 800 هزار تقاضای جدید مسکن در هر سال به علت همین تعداد ثبت ازدواج و لزوم اصلاح بافت های فرسوده، و  5/2 میلیون درخواست انباشت مسکن در کشور سالانه باید یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی احداث شود.

کسری بودجه میلیاردی و خاصه خرجی‌های دولت

کسری بودجه 8500 میلیارد تومانی  به علاوه کاهش درآمد نفت با توجه به این که بهای نفت در ماه پنجم سال خورشیدی هجری هنوز حول و حوش 60 دلار است و بسیار بعید است که به 100 دلار در هر بشکه برسد. کاهش سقف تولید نفت اپک، کاهش سطح تولید روزانه ایران به علت عدم سرمایه گذاری مورد نیاز در صنعت نفت بحران مالی بین المللی و تاثیر آن بر اقتصاد ضعیف ایران، کاهش سود شرکت‌ها در سال جاری و عدم تحقق مالیات‌های پیش بینی شده در بودجه 88، رکود بورس و واگذاری‌های اصل 44 که می توانست منبعی برای پر کردن چاه ویل  هزینه‌های دولت باشد. و غیره همگی از کسری بودجه ای به مراتب بیشتر از میزان پیش بینی شده در سال جاری حکایت می کند.

کاهش میزان صادرات

میزان واردات ایران در سه ماهه نخست سال 88 نسبت به مدت مشابه در سال 87 نزدیک به 10 درصد کاهش و صادرات ایران نیز در همین بازه زمانی 56/19 درصد کاهش داشته باشد. به گزارش سایت وابسته به توکلی اصول گرا این مساله از آنجا اهمیت دارد که به بدتر شدن وضعیت بازار کار و اشتغال خواهد انجامید.

فساد گسترده

من تا یان جای بحث همه آمارها و ارقام را از خود دولت ذکر کردم و  قصد نداشتم در صحت و سقم این ارقام و آمار رسمی علیرغم تمام شک ها و تردیدها کنکاش کنم، حال سخنان ایشان در باره مافیای اقتصادی را عینا و دربست می پذیریم. ایشان همواره از مافیای گسترده اقتصادی در همه ارکان اقتصادی سیاسی سخن گفته و ظاهرا این مافیای عریض و طویل آن چنان قدرتمند است و مخوف است که ایشان نیز نتوانسته اند در 4 سال گذشته نام برخی از افراد این مافیا را از جیب بغل کاپشان‌شان درآورند و حتی در گوشی هم که شده آن را افشا کنند. چنین فسادی قادر خواهد بود هر حکومتی را از درون مانند موریانه بجود و نابود کند. مگر این که ایشان منکر چنین مافیایی در اقتصاد و سیاست کشور باشد.

نابودی سیستم بانکی کشور و عدم کارایی بروکراسی

ورشکستگی و افلاس بانک‌ها و در راس آن ها بانک مرکزی و بدهی سنگین دولت به بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور همگی نشان از اوج گیری مشکلات اقتصادی دولت در سال جاری خواهد داشت. هم اکنون طبق آمار بانک‌ها بیش از 30 میلیارد تومان مطالباتی دارند که قابل وصول نیست. بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی در 9 ماهه 87 نسبت به پایان اسفند 83 تقریباً 10 برابر شده و 885 درصد رشد کرده است.در حالی که این رقم در آذرماه 87 نسبت به دوره مشابه سال قبل 56 درصد رشد کرده است استقراض دولت از بانک مرکزی به رقم مشکلاتی که سوای کم کاری و ناکارایی دستگاه بروکراسی کشور قادر خواهد بود هر حکومتی را فلج و زمین گیر کند.

در اواخر دوره حکومت گورباچف در اتحاد جماهیر شوروی روزی یک خبرنگار از یک کارگر درباره شرایط کاری و درآمد او پرسید. کارگر پاسخ داد: حکومت ظاهرا به ما حقوق می‌دهد، ما هم ظاهرا کار می‌کنیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد