لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

رفراندوم مشروعیت دولت یا طرح عدم کفایت رئیس جمهور!

درس‌هایی از ملی شدن نفت

قنبری: تهیه طرح عدم کفایت احمدی‌نژاد از راهکارهای پیش روی نمایندگان است.

در حالی که محمد خاتمی از طرح رفراندوم برای خروج از بن بست کنونی سخن می‌گوید داریوش قنبری در گفتگو با خبرنگار «پارلمان نیوز» با تاکید براین‌که انتخاب مشایی به‌عنوان معاون اول رییس جمهور اعلام جنگ به مجلس بود، تصریح کرد:«استیضاح احمدی‌نژاد و تهیه طرح عدم کفایت او از راهکارهای پیش‌ روی نمایندگان است.»

حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا قنبری با پشتوانه آرای کدام نمایندگان دست چین شده مجلس هشتم از چنین طرحی سخن می‌گوید.

واقعیت این است که در تاریخ ایران نیز کم نیستند نمونه‌هایی از تحمیل خواسته مردم بر حکومت با استفاده از راهکارهای قانونی هر چند محدود و به شدت مخدوش!

ملی کردن نفت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مبارزات مردم ایران در دهه 30 را همه به مصدق نسبت می‌دهند. اما شاید کمتر کسی بداند که تصویب لایحه ملی شدن صنعت نفت ایران در مجلس شانزدهم و زمانی انجام شد که دکتر مصدق نه نخست وزیر که یکی از نمایندگان مجلس شانزدهم بود. مجلسی عمیقا ارتجاعی که با تقلبات گسترده دربار و شهربانی و ژاندارمری و سرکوب وسیع احزاب پیشرو و مترقی  درست شده بود. ترکیب مجلس شانزدهم عبارت بود از یک فراکسیون قوی 40 نفره از طرفداران انگلیس که از اعیان محافظه کار جنوب کشور بودند. یک اکثریت مطلق از طرفداران دربار و مجیز گویان اشرف و شاه و یک اقلیت 8 نفره از طرفداران و اعضای جبهه ملی در مجلسی با 170 نماینده. ولی همین اقلیت بسیار کوچک  از نمایندگان واقعی مردم با پشتوانه عظیم مردمی و به رهبری مصدق توانستند با روی آوردن به مردم خیابان و کوچه وبازار و با طرح مطالبات آن‌ها در خیابان کارزاری بیافرینند که ملی کردن نفت را توسط  نمایندگان انگلیسی و ارتجاع  همین مجلس قانونی کنند.

در واقع هنر مصدق و مبارزان نهضت ملی استفاده از امکانات قانونی در دل حکومت عمیقا ارتجاعی و طبقاتی شاه بود. مصدق چه در دوره‌ای که نماینده بود یا این که هیچ سمتی نداشت یا نخست وزیر بود هرگاه که با کارشکنی های حکومت روبرو می شد به مردم در خیابان روی می‌آورد. زیرا خود را از مردم و مردم را از خود می ‌دانست. و در این باره هیچ حد و مرزی نمی شناخت.

در نظر داشته باشیم که رفسنجانی در نماز جمعه گدشته نیز از همین ظرفیت حکومت و در یک گردهمایی مردمی و نه جناحی سخن گفت. سخنانی که مخالفان را سخت برآشفت و جایگاه و پایگاه از دست رفته خود را در نظام با پشتوانه مردم کوچه و خیابان مجددا محکم کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد