لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

رکود اقتصادی در ایران

اقتصاد ایران در سراشیبی سقوط

حدود یک ماه از آغاز رقابت‌های جدی انتخابات در ایران می‌گذرد. جامعه ایران به دلایل گوناگون به شدت سیاسی است و اقتصاد آن نیز به شدت از موضوعات و حوادث سیاسی تاثیر می‌پذیرد. این امر نه تنها در خیابان‌ها و اعتراضات و گردهمایی های سیاسی دیده می‌شود بلکه تاثیر آن به شدت در محیط‌های کاری اعم از ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی و کارخانه‌ها دیده می شود. کارکنان شرکت ها و ادارات اعم از دولتی و خصوصی در یک هفته اخیر بیشتر محل تبادل اطلاعات و قول و قرار برای رفتن به راهپیمایی ها تبدیل شده است. دولت نیز به ادارات دستور داده که کارمندان زن خود را زودتر از ساعت اداری تعطیل کنند. هم چنین برخی شرکت‌های دولتی که عموما در مرکز شهر قرار دارند معمولا توسط دولت در ساعات بعداز ظهر تعطیل شده و کارمندان به اجبار به خانه فرستاده می شوند. از سوی دیگر ظاهرا دولت به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که در مسیرهای شلوغ قرار دارند دستور می دهد که زودتر مغازه‌ها را تعطیل کنند. با این که در چند روز اخیر هیچ گزارشی از درگیری نیامده ولی ظاهرا پس از آشوبهایی که در تهران اتفاق افتاد و معترضان آن را به لباس شخصی‌های دولتی نسبت دادند نیروی انتظامی برای پیشگیری از وقوع دوباره این اتفاقات این دستورها را به فروشگاه‌ها می‌دهد.

برخی از کارخانه‌های بزرگ و مهم از جمله ایران خودرو در ساعت‌‌هایی رسما دست از کار کشیده و همدردی و همراهی خود را با معترضان نشان می‌دهند. بازار خرید و وفروش به ویژه بازار خودرو و مسکن به شدت خوابیده و رکود به تدریج به سایر رشته‌‌ها نیز در حال سرایت است. با توجه به گرانی و رکود در پیش از انتخابات هیجانات سیاسی و درگیری دولت با بخشی از مردم باعث سردرگمی فعالان اقتصادی شده و بنا به خبرهای جسته گریخته و دهان به دهان بسیاری از کارخانه‌ها که تا پیش از این نیز با حداقل ظرفیت کار می‌کردند از فعالیت ایستاده‌اند. حتی شرکت‌هایی مانند ایران خودرو در عمل به تعهداتش به ویژه در خودروهایی مانند 206 بازمانده است. در کنار توقف و رکود اقتصادی شدید گرانی و تورم شدید فشار زیادی بر مردم وارد می‌کند. در این میان دولت نهم متاسفانه بدون توجه به مشکلات شدید اقتصادی از طریق صدا و سیما تلاش می کند همه مشلات را متوجه تجمعات خیابانی معترضان کند. در حالی که گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد هزینه سالانه خانوار های ایرانی در پایان سال 87 نسبت به سال آخر برنامه سوم(سال 83) رشدی 98 درصدی داشته است. همچنین بنا به گزارش روزناه سرمایه مورخ شنبه 30 خرداد هزینه‌های شکاف طبقاتی در سال‌های 83 تا 87 حدود 10 درصد افزایش داشته است. اوضاع خراب کسب و کار و بی قانونی نیز باعث شده در سال 87 بیش از 21 هزار میلیارد تومان چک برگشت شده باشد که این میزان حدود ۴/۵درصد کل چک‌های مبادله شده در آن سال بوده است. از سوی دیگر حجم معاملات بورس تهران در مقایسه با هفته پیش 60 درصد کاهش یافته است که این میزان برابر است با بیش از 64 درصد ارزش معاملات بورس تهران.

با توجه به راهپیمایی عظیم مردم تهران در عصر 5 شنبه برای بزرگداشت کشته شدگان وقایع اخیر و راهپیمایی اعتراضی روز شنبه 30 خرداد با ادامه تنش‌های سیاسی و ادامه کار دولت آقای احمدی نژاد روزهای سخت‌تری در انتظار مردم ایران است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد