لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

دست‌های تهی لیبرالیسم در عرصه اجتماعی

لیبرالیسم همواره به آزادی فرد به عنوان تکیه گاه ایدئولوژیک خود در برابر سایر ایدئولوژی‌ها نازیده است. لیبرالیسم می‌گوید فرد تا آن‌جا آزاد است که آزادی دیگری را خدشه دار نسازد. اما مارکس در برابر این استدلال می‌گوید: پس مرز آزادی من تو هستی؟ مارکس ادامه می‌دهد که پس من بدون دیگران به طور کامل آزاد خواهم بود! ولی آیا همه حقوق مردم در دولت لیبرالی در همین نکته آزادی فردی و آن هم در رویارویی با جمع نهفته است؟ حقوق اقتصادی، سیاسی، فرهنگی افراد در نظام مدنی لیبرالیسم کجاست؟ داشتن حق کار، سرپناه، تحصیل و برخورداری از بهداشت و مراقبت‌های پزشکی در کجای این نظام جای دارد؟ مشکل در نظام‌های لیبرالی و نولیبرالی تنها بر سر درآمد و مصرف نیست- که بد جوری هم در این عرصه شکست خورده لیبرالیسم- مراد ما در این جا دست‌های تهی لیبرالیسم در عرصه فرهنگ و بهداشت روانی افراد جامعه است.یکی از مشکلات حل نشدنی در چارچوب نظام اقتصاد لیبرالیستی اعتیاد است. در این رابطه مطلبی در سایت البرز خواندم که به نظر می‌رسد به خوبی از عهده مطلب برآمده است. می‌توانید مطلب را در این‌جا بخوانید.




نظرات 2 + ارسال نظر
زیر خط سکوت سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 04:59 ب.ظ http://www.sukut.blogsy.com

سلام مطالب اجتماعی خوبی نوشتی ولی یک پیشنهاد برای اینکه بازدید هاتون زیاد بشه از خواهرتون داشته باشید
منم تازه شروع کردم و اینو فهمیدم که تبادل لینک خیلی خوبه و اینکه مطالبتون رو هفته ای یکبار آپ کنید
من شما رو لینک می کنم مطالب زیباتون ارزششو داره رشته منم اجتماعیه؟ اگه خواستید به منم سر بزنید خوشحال میشم

داش سامان سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:08 ب.ظ http://dashmu.blogsky.com

سلام رفیق
عجب وبلاگی داره
عین سایت درستش کردی
دمت گرم
ببینیم من بهتر مینویسم یا تو
البته من میخوام با این وبلاگه باحالت تبادل لینگ داشته باشم
ولی بازم دمت گرم از این همه زحمتی که میکشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد