لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

نه به پول نفت نه به دولت صدقه

اقتصاد مهم تر از سیب زمینی است!

سیاست‌های پوپولیستی و عوام فریبانه دولت نهم در حالی که سعی می‌کرد اداره مملکت را به شیوه دوران قجر بازگرداند این روزها در خیابان‌های شهرهای ایران رنگ می‌بازد. این برگشت به عقب که در پرتو شکست اصلاحات جامعه را به فروپاشی و در هم شکستن بنیادها و ساختارهای اجتماعی و اقتصادی رهنمون می‌کرد و شکست سریع آن دست کم در اذهان و اندیشه مردم نشان داد که جامعه ایران به آن حد از بلوغ و اندیشه ورزی دست یافته که علیرغم همه عقب ماندگی‌ها ساختاری و گسست‌ها و ضعف حافظه تاریخی بتواند اشتباهات خود را ترمیم کند. ورود و حضور جاندار و آگاهانه روشنفکران، اقتصاددانان، هنرمندان، دانشگاهیان و به طور کلی گروه‌های مرجع در انتخابات دهم و تاثیر انکارناپذیر آنان در به صحنه آوردن اکثریت مردم شهرها نشان دهنده صحت و درک درست آن گروه از اندیشه‌ورزانی است که موافق حرکت و اقدام در حد بضاعت موجود و دوری از آرمان‌گرایی و مقدس نمایی است.

جامعه ایرانی سال‌هاست که در حرکت خود به سوی مدرنیته و تجدد دچار انحرافات فراوانی شده که نه تنها ناشی از دخالت بیگانگان بلکه  از سرخوردگی توده مردم نیز بوده است. در سال‌های کنونی این حرکت با اعوجاج‌های تندی همراه بوده است ولی در مجموع سمت و سوی خود را به سوی آینده‌ای بهتر و نوید بخش حفظ کرده است.

گشتی در خیابان‌ها و گوش دادن به شعارها و بحث‌ها نشان از رشد بینش و درک و دریافت توده مردم و حساسیت آن‌ها به صداقت، درستی و پرهیز از ریا و دورغ است. شعارهایی که نشان میدهد شعارهای پوپولیستی تقسیم پول نفت- بخوانید برباد دادن نفت- و دولت صدقه به آخر خط رسیده و جامعه به آن حد از شعور رسیده است که برای پول و سیب زمینی رای ندهد بلکه به نگاهش به افق‌‌های اقتصادی و اجتماعی دورتری هست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد