لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

کارزار در اینترنت- معجزه در خیابان های سرزمین حجاز

در حالی که دولت پادشاهی عربستان تلاش دارد با توزیع پول نقد و امکانات رفاهی گسترده خود را جزیره ثبات منطقه جا بزند و از موج جنبش آزادی خواهی و حق طلبانه جهان عرب کنار بکشد  دو رویداد به ظاهر ساده حکومت این کشور را به عقب نشینی واداشته است.

حدود یک هفته پیش یکی از زنان عربستانی که دارای گواهینامه رانندگانی خارجی بود به رانندگی در خیابان های عربستان پرداخت و سپس فیلمی را که از رانندگی خود تهیه کرده بود در فیس بوک گذاشت و از سایر زنان درخواست کرد که آنان نیز در یک روز جمعه در خیابان ها رانندگی کنند. این اقدام زن عربستانی به سرعت نتیجه داد و در جمعه گذشته صدها زن و دختر عربستانی در حالی که مورد حمایت شوهر- پدر یا برادر خود بودند به رانندگی در خیابان ها پرداختند. در حالی  که پلیس فقط تماشاچی بود و هیچ اقدامی برای جلوگیری از رانندگی زنان انجام نداد.

اقدام دوم این بود که در اثر بالا رفتن حجم نقدینگی و اجرای برخی سیاست های پوولیستی حکومت عربستان از جمله توزیع پول نقد در میان مردم، هزینه های زندگی در عربستان رو به افزایش نهاده است. در همین رابطه بهای برخی محصولات از جمله شیر و ماست که توسط بزرگ ترین شرکت تولید لبنیات عربستان به نام المراعی تولید می شود افزایش یافت. این شرکت وابسته به یکی از شاهزاده های عربستان می باشد که دارای شرکت های تولید سیمان و شرکت بیمه می باشد و همواره ادعای پیشرو بودن و ملی و مردمی بودن داشته است. برخی از مدیران جوان این شرکت که از جوانان تحصیل کرده هستند در اقدامی در فیس بوک خواهان تحریم کالاهای شرکت المراعی توسط مردم به علت گران فروشی شدند. این درخواست به سرعت از سوی مردم عربستان اجابت شد. به گونه ای که کالاهای این شرکت در فروشگاه ها باد کرد و نه تنها فروش شرکت به شدت و سرعت کاهش یافت بلکه سهام آن نیز در بورس افت بیش از 2 درصد را شاهد بود. مدیران ارشد شرکت از این اقدام مردم هراسان شده و فورا بهای کالاهایشان را کاهش دادند. البته این همه ماجرا نبود. حکومت عربستان در یک واکنش شتابزده شرکت هایی را که بهای کالاهایشان را بالا برده اند خطا کار و مستحق تنبیه اعلام کرد. روزنامه های عربستان نیز در اثر این اقدام مردم شجاعت یافته و به انتقاد از حکومت و گران شدن کالاها و بالا رفتن هزینه های زندگی در عربستان در روزنامه های شان پرداختند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد