لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

لیشقه

یادداشت‌های فریبرز مسعودی

ضعف حافظه تاریخی ما ایرانیان

به نظر من هر کسی می تواند در هر موقعیتی دچار اشتباه در قضاوت یا ارزیابی موضوع شود اما مهم آن است که آدم آن قدر شجاعت اخلاقی داشته باشد که هنگامی که متوجه اشتباهش شد آن را بپذیرد. البته کسانی که در مصدر امور قرار داشته و تصمیم گیری های شان ممکن است برای دیگران پیامدهایی داشته باشد باید مراقب قضاوت های شان باشند. به همین دلیل است که در جوامع متمدن یک وزیر یا یک مقام بالا در هنگام بروز مشکلی در زیر مجموعه خود ضمن اعتراف به اشتباه خود را مقصر دانسته و استعفا می کند. در دمکراسی های حزبی نیز افراد ضمن این که مسئول اعمال و سخنان خود هستند برای این که به حزب شان آسیبی نرسد در هنگام موضع گیری کردن یا سخن گفتن تلاش می کنند مسئولیت را خود به گردن بگیرند. اما در ایران ما که همه به ضعف حافظه مواجه ایم این موضوعات ظاهرا محلی از اعراب ندارد وگرنه چگونه ممکن است آدمی بیاید و در برابر هزاران و بلکه میلیون ها بیننده قولی را که مثلا در مورد آرودن نفت بر سفره ها زده نه تنها نفی کند بلکه ضد آن عمل کند و آن را عین صواب بداند؟  البته این اینترنت هم برای درمان ضعف حافظه بد چیزی نیست و برای جلوگیری از آلزایمر هم خوب است. ضمن این که مثل کتاب یا مجله نیست که آن را گرفت و آتش زد و از شرش خلاص شد. عین دماغ مرحوم گوگول همین جور حتی بعد از مرگ آدم هم یقه مان را می گیرد و ول کن ماجرا نیست. 

 حالا که بازار یارانه داغ است بد نیست گریزی به تاریخ نه چندان دور بزنیم. و آن طرح تثبیت قیمت ها در دوره آقای خاتمی است. سخنان آقای حداد عادل را در ادامه بخوانید که هر دو را از منابع معتبر جناح خودشان نقل کرده ام. بد نیست آقای حداد که لقب عادل را هم  یدک می کشد در این باره توضیحی بدهد که ما در جهل مرکب در جا نزنیم. بخوانید...

غلامعلی حدادعادل رئیس جلسه: ۱۳۸۳/۱۲/۲۶ تاریخ: جلسه ۹۳: دوره ۷:

مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ هم‌ در طول‌ (9) ماه‌ و نیمی‌ که‌ از شروع‌ کار خودش‌ گذشته‌، سعی‌ کرده‌ با تمام‌ توان‌ در خدمت‌ ملت‌ ارجمند ایران‌ باشد و بنده‌ می‌خواهم‌ با اجازه‌ همکاران‌ محترم‌ خطاب‌ به‌ مردم‌ عزیز عرض‌ کنم‌ که‌ عیدی‌ مجلس‌ به‌ ملت‌، این‌ تثبیت‌ قیمتهاست‌. ما امروز احساس‌ می‌کنیم‌ که‌ با تصویب‌ قانون‌ تثبیت‌ قیمتها در مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ آن‌ نگرانی‌ که‌ هر سال‌ قبل‌ از عید در مردم‌ وجود داشت‌، وجود ندارد. امروز دیگر در محافل‌ خصوصی‌ و عمومی‌ این‌ سؤال‌ مطرح‌ نیست‌ که‌ بعد از عید با گران‌ شدن‌ بنزین‌، آب‌، برق‌، تلفن‌، گاز، نفت‌، قیر، مخابرات‌، پست‌ و امثال‌ اینها بقیه‌ کالاها چقدر افزایش‌ پیدا می‌کند. چون‌ بحمدالله مجلس‌ تثبیت‌ این‌ قیمتها را تصویب‌ کرده‌، دولت‌ هم‌ پذیرفته‌، بودجه‌ هم‌ بر این‌ اساس‌ تنظیم‌ شده‌ و ان‌شاءالله یک‌ آرامش‌ و آسودگی‌ خیالی‌ در مردم‌ خصوصاً حقوق‌بگیران‌ و قشرهای‌ کم‌درآمد ایجاد بشود. برای‌ آنکه‌ این‌ اقدام‌ مثبت‌ مجلس‌ به‌ نتیجه‌ مطلوب‌ برسد، همکاری‌ مردم‌ ضرورت‌ دارد، چون‌ با آنکه‌ مجلس‌ تثبیت‌ قیمتها را تصویب‌ کرده‌، باز هم‌ ممکن‌ است‌ بعضی‌ها تصمیم‌ بگیرند که‌ قیمتها را خودشان‌ بالا ببرند. مردم‌ باید همکاری‌ کنند، مردم‌ باید از این‌ اقدام‌ مجلس‌ پشتیبانی‌ کنند، حتی‌ آنهایی‌ که‌ وضع‌ مالی‌ خوبی‌ دارند و این‌ گرانی‌ در وضع‌ آنها تأثیر نمی‌کند، آنها هم‌ نباید اجازه‌ بدهند که‌ این‌ گرانی‌ به‌ رسمیت‌ شناخته‌ بشود و باعث‌ ناراحتی‌ مردم‌ کم‌درآمد بشود. مردم‌ باید در مقابل‌ گرانیهای‌ بی‌دلیل‌ ایستادگی‌ کنند. دولت‌ هم‌ باید نظارت‌ کند. ما از بعضی‌ گرانیهایی‌ که‌ در این‌ هفته‌های‌ آخر سال‌ رخ‌ داد، مانند گرانی‌ پودرهای‌ شوینده‌ و میوه‌ متأسفیم‌. برای‌ آنکه‌ این‌ اقدام‌ مجلس‌ نتیجه‌ مثبت‌ بدهد باید هم‌ خود مجلس‌ نظارت‌ خودش‌ را ادامه‌ بدهد، هم‌ مردم‌ همکاری‌ کنند و هم‌ دولت‌ ان‌شاءالله در اجراء جدی‌ و دقیق‌ باشد.

خراسان - مورخ چهارشنبه 1389/02/15 شماره انتشار 17542

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نظر رهبر انقلاب در مورد هدفمند کردن یارانه ها هم اظهار داشت: نظر ایشان مثبت و مساعد است و از سابق هم همین طور بود.مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: این اقدام برای هدفمند کردن یارانه ها هم به مصلحت اقتصاد کشور و هم مقتضای عدالت است.وی ادامه داد: اجرای این طرح یک جراحی در اقتصاد ماست و نباید این مسئله را جناحی و سیاسی کرد و دولت، مجلس، ملت و مدیران باید دست در دست هم دهند تا این کار درست، عملی شود

غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به آغاز اجرای قانون هدفمندشدن یارانه‌ها، گفت: هدفمندشدن یارانه‌ها یک نیاز قطعی در اقتصاد کشور است؛ دولت، مجلس، مردم و قوه‌قضائیه همه باید دست به دست یکدیگر دهند تا این قانون به بهترین شکل ممکن اجرا شود.

 وی با اینکه در قبال اجرای این قانون هر کس یک وظیفه برعهده دارد، اظهار داشت: دولت، مجلس، مردم و قوه‌قضائیه هر کدام در این باره وظایف جداگانه خود را برعهده دارند،

"معتقدم این طرح یک گام بسیار موثر برای اصلاح عیوب اصلی اقتصاد کشور است ".

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: مجلس پیش از این نیز از اجرای این قانون حمایت کرده بود البته در روزهای اخیر نیز نمایندگان با امضا بیانیه‌ای حمایت خود را اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: قطعا حمایت مجلس از دولت در روند اجرای قانون هدفمندشدن یارانه‌ها نیز ادامه دار خواهد بود چرا که همه به نتایج این طرح چشم دوخته‌اند؛ ما امیدواریم که این طرح به خوبی اجرا شود. همانطور که تا این مرحله درباره این قانون تدبیر شده پس از این تدبیر‌ها باید ادامه داشته باشد.

 

نقل از سایت کارگروه تحولات اقتصادی   ۳۰ آذر ۱۳۸۹ ۱۶:۴۹

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد